Každý by měl mít svojí výzvu, už jen
třeba tu, aby si tu nějakou svojí našel. Myslím si, že by každý měl pokoušet a posouvat
své limity a hranice. Každý den se vrhnout do něčeho z čeho má obavy a respekt, ale
přitom do toho chce jít. Každý se musí
snažit být lepší než včera. Ne být lepší
než ostatní, ale být lepší. O svých výzvách bychom měli mluvit nahlas. Sen,
který zůstává v našich myšlenkách, tam zůstane napořád. Ale touha, o které
mluvíme se svým okolím, má větší šanci stát se realitou.
Sny, touhy a přání se nikdy
nenaplní, pokud se nesnažíme je proměnit ve skutečnost. V tu chvíli stojíme
před svou vlastní výzvou. Často slýchám: „To já bych nezvládl“, „To bych
nedal“, „To neumím“. Proč takhle reagovat?
Proč si představovat, že nedokážeme něco, co ostatní ano? Máme přeci svoje životy. Inspirujme se a
snažme se najít tu svou. Takovou, která nás bude naplňovat, i když to někdy
bolí. Takovou, která nás nasměřuje k větší spokojenosti. Takovou, která nám zvýší
hladinku pozitivních hormonů. Zároveň takovou, kterou můžeme mít pod svou
vlastní kontrolou.
Je mnoho výzev, které okolo sebe
u jiných vidím. Pro někoho můžou být jednoduché pro jiného obtížné.
Někdo vyběhne kopec raz dva,
druhý se na něj raději ani nepodívá. Někdo přestane kouřit ze dne na
den, druhý se neustále obviňuje, že ještě nepřestal. Někdo začne hubnout okamžitě,
druhý si to vždy slíbí na silvestra. Někdo žije zdravě bez bolesti,
druhý se u toho trápí. Někdo vesele studuje, druhý se
přesvědčuje, že je hloupý. Někdo se snaží upéct svojí první
vánočku, druhý jí raději koupí. Někdo dělá něco pro radost a lásku
a druhý možná kopíruje činy ostatních.
Začínám
být unavený z monotónní jízdy. Každý den je podobný a přesto rozdílný.
Jedu, odpočívám, kochám se, jím, spím, poslouchám hudbu, poslouchám
přednášky a přemýšlím. Mám rád změny a
nové výzvy. Dobrá, pojedu trasu dlouhou 250 km až 300 km a stanovím si
na to 24 hodin. Pojedu tedy 24 hodin v kuse, bez spánku, zastavím se
pouze z důvodu důležitých lidských potřeb, do kterých pro tento den
nebude patřit spánek a ani odpočinek.
Trasu musím napasovat
mezi město Palmerston North a nejjižnější bod severního ostrova Nového
Zélandu. Přiznám se, že se nechci trápit 24 hodin v hornaté oblasti
vedoucí podél západního pobřeží. Hory nechám
na další výzvu. Dopravíme se na východní pobřeží, kde jsem schopen
naplánovat trasu relativně v nížinách. Mám za sebou již několik
dálkových závodů. Vím tedy, co mohu očekávat a co budu potřebovat.
Nechci to ale vnímat jako závod, bude to výlet, je to výzva.
Polovinu
dne trávíme natáčením reportáže o řece Whanganui. Řeka, která má svá
lidská práva. Později odpoledne se ještě musíme posunout na východní
pobřeží. V průběhu cesty zjišťujeme, že
kousek od mého plánovaného startu, se nachází ten kopec, o kterém již
týden Jakub mluví. Při prohlížení mapy na malém mobilním telefonu si
všiml kopce s neuvěřitelným dlouhým názvem.
Vzpomínám
si na můj maturitní sloh, psal jsem o Milešovce. Kdybych psal o tomto
305 metrů vysokém kopci ležícím u Mangaorapa a Porangahau, jižně od
Waipukurau, mezi Hastingsem a Dannvirke
v jižní části Hawke´s Bay na Novém Zélandu, stačilo by jeho název
zmínit pětkrát a mezi 85 ti písmenný název kopce vložit několik sloves a
citoslovcí, byl by sloh určitě stejně zajímavý. No, dopadlo by to ale
stejně.
Je
to opět zajímavé. Nezávisle na sobě docházíme s Jakubem a Tomášem ke
stejným myšlenkám. Již několikrát se nám stalo, že nás naše myšlenky
přitáhly ke stejnému cíli.
Je
půlnoc a právě jsme dorazili. Euforii a rychlé občerstvení přerušujeme
nuceným odpočinkem. Budíček si nařizuji na 04:50. Nemohu však usnout.
Vždy před podobným výkonem je můj spánek nekvalitní.
Lehám si vedle auta pod plachtu, asi 3 metry od silnice. V noci mě
několikrát šokově probudí projíždějící auto.
6:00,
vyrážím! Obloha je zatažená, východ slunce není vidět, trochu mrholí.
Necítím se vůbec dobře. Přemýšlím, že jsem měl start naplánovat kolem
10. Abychom se všichni lépe vyspali. Chtěl
jsem začínat s východem slunce. Kluci jsou také nevyspalí. Také to
budou mít těžké. Já si pojedu neustále v tempu, ale oni musí sedět
v autě, nereagovat na moje měnící se nálady, připravovat mi jídlo a
pití, kontrolovat můj fyzický stav. Mají to složitější
a náročnější. Kdo někdy dělal support, tak vy.
První
dvě hodiny se trápím. Počasí mě nenechává klidným, ale drží se to
nahoře. Zažívám příjemný kontakt s koněm za ohradou. Jako by vědět, že
potřebuji energii. Rozjíždím se. Dávám si kopce.
Vychutnávám si to probouzení přírody. Krávy mě doprovází podél ohrad.
Zajíci přebíhají přes cestu a ptáci energicky ohlašují nový den. Stopuje
mě support car, kde se o jídlo stará Jakub a za kamerou je vždy
připraven Tomáš. Rád je potkávám. Cesta ladně pokračuje
směrem na jih. Vybral jsem dobrou trasu. Výjezdy jsou krátké a lehké,
zvládám je vyjíždět na koloběžce. Jedu relativně v rovinatém území. Vítr
je klidný, slunce se schovává a voda nepadá. Ideální počasí.
100
km máme za sebou. Rybu s pečivem a brokolicí v sobě. Kluci vypadají
spokojeně, jsou rádi, když se něco děje. Já mám dobrou náladu,
poslouchám hudbu a tancuji na koloběžce. Vím ale, že
to přijde. Tam přede mnou, někde na mě čeká kamarádka krize. Přijde a
zase odejde. Někdy je na návštěvě chvíli, někdy se jí u mě líbí déle.
Průměrná rychlost je dobrá. Ranní rychlost 15 km/h, zvyšuji
v dlouhodobém průměru na 18 km/h.
150
km, už je tu! Odpolední obloha zmodrala, slunce začalo výrazně topit. A
najednou je atmosféra zajímavější. Chuť strávit zbytek odpoledne u
jedné z nádherně čistých řek, je velmi lákavá.
Nebo si jen tak sednout k vodě a popíjet zázvorové pivo. Mám cíl a chci
jej dokončit. Nenechám se nalákat a pokračuji v cestě. Když odmítám
tyto možnosti, přichází kamarádka krize, vzala s sebou ještě její druhou
kamarádku. „Holky vítejte a dlouho se nezdržujte“.
Nějak se těm děvčatům u mě zalíbilo. Propadám se v průměrné rychlosti
na 10 km/h, tímto tempem tam budu za 4 hodiny. Táhnu je, až na 210 km.
Podle mapy jsem 35 km před cílem, něco se v hlavě přecvaklo a já opět
jedu ve stabilním tempu 20 až 22 km/h. Zajímavé,
jak se ten lidský výkon mění. Hlava je základ! Za dvě hodiny bych mohl
být v cíly. U majáku na nejjížnějším bodě Jížního Ostrova Nového
Zélandu.
245
km, vítr zesiluje, ale mohutná chuť uvidět světlo majáku mě protlačuje
kupředu. Je dávno po půlnoci a normální lidí už spí, nebo koukají na
oblíbený film. My ale nejsme normální. Chceme
svým příběhem upozornit na ekonomickou situace jedné svobodné maminky
s postiženým chlapcem, Adámkem. Všichni tři si zasloužíme pochvalu,
alespoň jedním chlazeným pivem v cíli. „Vidím světlo, to je Maják.“
Křičím kamsi do tmy a větru. Za chvíli jsme u tebe.
Sakra, nějak se nepřibližuje. Pobřeží je klikaté a jedu proti větru
snad ještě hodinu. Z hor se ozývá drsný zvuk od větru šlehající skaliska
do toho se přidává zvuk vln…
Jezero Taupo u stejnojmenného města Taupo leží ve středu Severního ostrova a je největším jezerem na Novém Zélandu. Má 193 km dlouhé pobřeží, hloubku až 186 metrů a rozlohu 616 km2. V porovnání s vodní nádrží Lipno, je 12 krát větší.
Probouzím se v jednom z mnoho campů okolo jezera a pozoruji daleké okolí. Na jihovýchod od města Taupo se tyčí kopečky s bílou peřinou. Opět mě to mohutně přitahuje. Pohoří se nazývá Tongariro National Park. Chci se tam vydat!
Trasa z Taupa na Turangi vede po východním břehu v blízkosti jezera. V mapě je cesta značená zelenou barvou, tedy rychlostní silnicí. A mapa ukazuje 55 km, dále kolem Jezera Rotoaira až do horského městečka Whakapapa, dalších 50 km. No, sakra! Jdu do toho!
Městečko Taupo projíždím bravurně. Stihnu pobavit i několik kolemjdoucích. Dospěláckou koloběžku většina lidí vidí poprvé v životě. Nejčastější otázkou je, „To je elektrický?“, „To nemá pedály?“ Město na mě působí příjemně. Najíždím na městskou cyklostezku vedoucí kolem pláží, kolem luxusních resortů, kolem odpočinkových míst a dětských hřišť. Za několik okamžiků končí cyklostezka v křoví. Zklamaně krčím rameny a pohlédnu na asfaltovou silnici, kde je provoz v plném proudu. Vzpomínám si na pohádku O Krtečkovi. Jak si Krteček vyrobit své autíčko a přidal se mezi ostatní velká auta. Nerad trávím čas na silnicích, kde je hustý provoz. Mezi vodící čárou a škarpou mám 30 cm. I když tu jsou dva pruhy, někteří mě vůbec nešetří a skoro mě chtějí svými zrcátky pozdravit. Na nějakou dobu raději volím přeci jen tu škarpu a zoufale nadávám. Konečně se krajnice rozšíří, auta však jezdí stejně dominantně. A to i přesto, že tu cyklostezka vede. Vystoupal jsem na jakousi „stolovu horu“, kde mě opět vítá, můj kamarád protivítr. Nekonečná rovinka, kde mé hudrování pokračuje. Nejbezpečněji jedou ti největší. A skoro kontaktně ti nejmenší. Radost mi dělá až kopec dolu k vodě, kde potkávám protijedoucí pár na kolech. Trochu se uklidňuji, jelikož jsem si už myslel, že na cyklistu nenarazím. Byl to pár z Japonska.
Vítr a provoz končí až ve městě Turangi, kde se posilním a odkláním se od frekventované silnice. Konečně budu stoupat do hor. Přitahuje mě monumentální masa. Mám za sebou ale 60 km a vyčerpanou kognitivní energii, večer se přibližuje raketovou rychlosti a průměrná rychlost se snižuje. Přepočítávám, ale nevzdávám to. Po sjezdu odbočuji k Jezeru Rotoaira. Podivné místo. Místo plné života, ale přitom tak temné. Různí druhý ptáků, kachny, zajíci, labutě a nekonečné množství drobného hmyzu, který ze mě vysál snad zbytek energie. Mám toho dnes plné brýle, končím!
„Tome, kolik to bude kilometrů na Flatcher bay?“ 115 km, Míro.“ Nějak si
nemůžu zvyknout na zdejší poměry. Kombinace kopcovitého terénu, změn
přírodních scenérií a počasí mi snižuje průměrnou rychlost na dvanáct
kilometrů v hodině. Jelikož je krátce po poledni a já mám za sebou
krátkou noc, bude to určitě noční příjezd. Myšlenky na neúspěch nemají
šanci. První odrážení jde snadně, energicky a i s protivětrem se
kvalitně peru. Prvních třicet kilometrů držím rychlost osmnáct za
hodinu, super. Musím ale hodně přikládat do kamen. Všechno co mám při
sobě jsem za necelý dvě hodiny snědl. Vítr je kamarád, zatím mě
neshazuje do hlubokých skalnatých břehů, fouká od moře. „Všechno jednou
skončí,“ uklidňuju se při jízdě proti větru.
Každý den překonávám nějaký kopce, nejsou nekonečný,
nejsou vysoký ani prudký. Občas se hecuju a do kopce se odrážím, občas
jdu a tlačím, občas běžím s koloběžkou vedle sebe. Přejíždím jedno
pohoří, pak druhé, třetí… Vždy se odměním dlouhými sjezdy, výhledy na
moře, stáda krav a ovcí, na skály nebo holé oblé kopce. Fascinuje mne
místní stavařská tvořivost. Pozor však na škarpu, kde stejně jako u nás
je plno odpadu. Jsem na padesátém pátém kilometru,
síly ubývají. Já chci ale pokračovat, chci to dokázat, chci tam dojet.
„Vydrž, vydrž tak dlouho, dokud to nedojedeš.“, říkám si. Slunko pomalu
klesá k horizontu, vítr zesiluje. To mi značně rozhazuje morálku. Jsem
zvyklý se posouvat rychlosti osmnáct za hodinu,teď jedu desítkou.
Matematika mě nenechává klidným, příjezd touto rychlosti očekávám po
půlnoci. Už nevím čím se dostat do frekvence. Mozek se mě snaží
přesvědčit, že to mám vzdát. Že jsem unavenej, že nato nemám, že to není
bezpečné atd…Ha, „A to je jako všechno?“ Provokuji odvážně vítr i
sama sebe. Po západu vítr větš inou ustane, přichází klid. Nebo,
přichází bouře a vítr ukazuje svojí energii. Na obloze žádný stratus.
Před sebou mám velkolepé výhledy. Zátoky s členitými
plážemi. Mohutné stromy ohnuté jako víly. Skalní útesy. Farmářské
usedlosti a na obloze první hvězdy. Začíná noční jízda. Tu mám snad
nejradši. Nic už mě nezastaví. Stačí se jen pohybovat. Pod čelovkou
toho moc nevidím, můžu si aspoň třídit myšlenky. Tachometr ukazuje nájez
sta kilometrů. Na konci se střídají kopce a sjezdy. Jedu opatrně, a
levé straně jsou desítky metrů hluboké srázy. 110
km, jsem tu. Dokázal jsem to! „Byl to boj, ale bez boje není vítězství.“
8 hodin čistého času na koloběžce.„Plňte si své sny“.
Ihned po startu z mého
nejsevernějšího bodu Nového Zélandu, z Cape Reinga projíždím
kopcovitou, zelenou, prostě fantastickou krajinou. Setkávám se s
přátelskými lidmi, každý mne zdraví palcem nahoru nebo jen tak
přátelsky mává. Při kontaktu se mne téměř každý ptá odkud
jsem, kam mám namířeno a za jak dlouho chci ujet celou trasu až
na jih jižního ostrova. Když se zastavím, ptají se mne jestli
nepotřebuji pomoci, jestli je vše OK, zda nechci přespat jednou tu
a podruhé tam. Lákavé nabídky. Přespávám u českého páru v
důchodovém věku. Před pěti lety si sem nechali přivést celý
svůj život v jednom přepravním kontejneru, nakoupili půdu,
postavili dům. Sousedí s lesy samotné britské královské rodiny.
Jejich padesát hektarů pozemku táhnoucích se přes hluboké údolí
vstřebávám pohledem ze sedla dřevěného suchého záchodu.
Pohled na prales ruší pouze pár vedle sebe vysázených
citronovníků s dozrávajícími žlutými plody a malé stádo
ovcí. Při společném posezení naslouchám. Povídání o svobodě.
O zbytečném českém negativismu. O tendenci neustále řešit
politiku a stav společnosti. O tom, jak to pozitivní, které vzniká
v tom nejužším sousedství může být v životě důležitější
a hodnotnější než věci, které stanoví úřední nebo
politická autorita. Nemají tu úřad, dokumenty a podpisy ověřuje
sousedka od vedle, která má razítko neustále v kapse. Nic není
problém, na vše je čas, nikdo nikam nespěchá. Rád jsem se
dověděl o pohledu místních Čechů, kteří jsou opravdu
posledními Čechy směrem na sever.
Stoupnutím na koloběžku se pomalu vzdaluji své všední české realitě. Cesta je pro mne chvílemi, kdy mohu svými myšlenkami ulpět na tom podstatném. Popřemýšlet nad svou rodinou, nad tím jak mohou být šťastnější, jak se naučit přirozeně přijímat, nikoho a nic nehodnotit. Jak se po návratu opět nenechat strhnout pod neustálý tlak, jak nebýt otrokem sama sebe. Sunu se krajinou v průměru čtrnácti kilometrovou rychlostí. A jediné co vím, že by všichni měli více jezdit na koloběžce. Je to skvělý stroj. I love scooter and young girls!“